Metodologický kurz "The Playground Classroom", Malta
Před samotným odjezdem na kurz je samozřejmě nutná důkladná příprava obou učitelek na aktivity kurzu. Obě se tedy pravidelně setkávají, aby si opakovaly své jazykové dovednosti a především slovní zásobu z oblasti metodologie v angličtině, což se jim jistě v průběhu kurzu bude hodit.
Ze samotné školy ETI

přišly oběma učitelkám pokyny, které je důkladně připravují na kurz. Obě dvě musely vyplnit dotazníky o svých zkušenostech s výukou i angličtinou.
Mohou se také připravovat pomocí doporučených webových stránek, kde najdou užitečné odkazy k výuce a obsahu nadcházejícího kurzu.
Můžete to zkusit s nimi :-)
Třeba zde najdete užitečné tipy na projektovou práci pro mladší žáky :
A zde je zas odkaz na typy metod používaných při výuce angličtiny - a že psaní diktátů v aj není vůbec zastaralé a k nepoužití
A jak v dnešní době využívat efektivně interaktivní tabule k výuce - aneb využití videa k výuce angličtiny, to si můžete přečíst zde :
Vypadá to, že žáci vyjíždějících učitelek se mají na co v září v hodinách angličtiny těšit :-)
A zde můžete nahlédnout do programu výuky, který paní učitelky čeká :
MONDAY
9.00 – 10.30 A young learner’s profile: characteristics implications and needs
11.00 – 12.30 Get them talking! Encouraging your students to speak
13.00 – 14.30 Learners styles and multiple intelligences: looking at primary school learners
TUESDAY
9.00 – 10.30 Co-operative learning
11.00 – 12.30 The dictation revival-incorporates communication activities
13.00 – 14.30 Songs and music and their learning potential
WEDNESDAY
9.00 – 10.30 Cuisenaire rods and language learning
11.00 – 12.30 Teaching language through project work: task-based learning
13.00 – 14.30 Using co-operative learning exercises for primary school
a z druhého týdne :
WEDNESDAY
9.00 – 10.30 Designing crosswords and quizzes for primary school
11.00 – 12.30 How to stimulate listening at primary level
13.00 – 14.30 Language development: speaking activity and error correction
THURSDAY
9.00 – 10.30 Making pronunciation fun
11.00 – 12.30 GLALLS: Game-like activities for language learning
13.00 – 14.30 Social progamme
FRIDAY
9.00 – 10.30 Drama and roleplay for primary level
11.00 – 12.30 Intro to Wikis
13.00 – 14.30 Language development speaking activity + course evaluation and feedback
Věříme, že naše paní učitelky budou také sdílet své zkušenosti s ostatními pedagogy a jistě nebudou pozadu.
Zkušenosti a poznatky absolventek kurzu :
Dva týdny utekly jako voda a paní učitelky se během nich dozvěděly mnoho nového a zajímavého o výuce angličtiny na základní škole, což bylo cílem jejich účasti na kurzu. Obě účastnice si také zlepšily své komunikační dovednosti v angličtině, neb celé dva týdny musely komunikovat nejen s vyučujícími, ale i s ostatními účastníky kurzu - pedagogy z jiných zemí. Také se samozřejmě dozvěděly mnoho o zvycích a tradicích na Maltě a denně řešily každodenní situace v angličtině.
Hned v úvodu se obě musely vyrovnat s velmi nepříjemnou situací - ztrátou zavazadla při letecké dopravě (což opravdu nebylo nic příjemného). Naštěstí zvládly situaci vyřešit a po dvou dnech jim byla ztracená zavazadla doručena až do školy.

V institutu školy ETI studují studenti různého věku (od 14 do více než 60 let) z různých zemí Evropy. Zlepšují si zde nejen své jazykové a komunikační dovednosti v angličtině, ale i další dovednosti (např. využívání moderních technologií či obchodní angličtinu) v mnoha kurzech vedených zkušenými lektory. V celé budově můžete najít nápisy, které svědčí o vhodnosti výběru této školy pro naše pedagogy.
Některé z citátů můžete vidět i na naší první stránce.
Co jsme se naučily :-) aneb organizace a obsah kurzu :
Výuka probíhala od pondělí do pátku od 8.30 do 14.30 s přestávkou na oběd. První týden nás bylo ve třídě 8 studentek z pěti různých zemí (ČR, Slovensko, Turecko, Dánsko a Polsko). Paní učitelka Josie (Malťanka) byla velmi trpělivá a ochotně se s námi celé dva týdny dělila o své zkušenosti a naučila nás mnoho nových metod, didaktických her a dalších užitečných věcí, které zcela jistě využijeme při výuce a budeme také sdílet se svými kolegy.
Hlavním cílem kurzu bylo získat nové metody k motivaci žáků mladšího školního věku , proto jsme si i my na kurzu při zkoušení těchto metod hráli.
Tvořili jsme společně vyprávění, popisovali obrázky, malovali dle pokynů ostatních (motivace žáků k poslechu, čtení i mluvení) a hlavně zlepšovali své jazykové dovednosti.
Kresba dle diktátu bude určitě děti ve škole jistě bavit a rozvíjí nejen komunikativní ale i poslechové dovednosti.
Nedílnou součástí byly i nové ICT nástroje a náměty k používání užitečných webových stránek, neb interaktivní tabule a práce s PC jsou neoddělitelnou součástí dnešního moderního vyučování i při výuce jazyků.
Věřili byste třeba, že pomocí různobarevných dřevěných či plastových dílků se také dá učit angličtina ? Dá ! A já věřím, že naše žáky by to velmi bavilo.
Této metodě se říká "Cuisenaire rods" a na kurzu nás velmi bavila. Pomocí těchto dílků se můžete učit, nejen barvy, předložky, druhy slov, ale i třeba gramatickou stavbu věty.
Během prvního týdne jsme měli možnost navštívit s průvodcem hlavní město Valletta, a tak se seznámit s jeho bohatou historií. Valletta byla založena v roce 1566 a během její existence jí prošlo mnoho různých národů. Během britské nadvlády nad Maltou byla Valletta (i se zbytkem země) značně industrializována.Město je vystavěno převážně z kamene, což ho zachránilo v 2. světové válce, jelikož nelehlo popelem jako mnohá jiná evropská města. Většina důležitých historických památek ale přežila. Ve Vallettě se nachází spousta starých kaváren, obchodů, uliček, náměstí, paláců, kostelů apod. Celkovou dominantou města jsou hlavně barokní stavby, ale také budovy neoklasicistní a moderní stavby.
Fotografie z hlavního města si můžete prohlédnout vedle ve fotogalerii.
V sobotu jsme vyrazili společně na výlet lodí na ostrov Gozo. Rozloha tohoto ostrova činí 67 km², počet obyvatel kolem 30 000. S hlavním ostrovem Maltou je Gozo spojeno lodním převozem (přes 5 km), takže to pro nás "suchozemšťany" byl opravdový zážitek. Voda kolem ostrova je skutečně nádherně modrá a hlavní turistickou atrakcí je tzv. Azurové okno. Měli jsme možnost se projet i loďkou jeskyní , a tak to byl pro nás skutečně zážitek i v tak horkém počasí. Podle legend má být Gozo bájný ostrov z řeckých mýtů, kde Odysseus prožil několik let s nymfou Kalypsó (jeskyně, kde měli žít, je ukazována turistům).
Druhý týden se naše třída rozrostla o další učitele z Itálie, Polska a Česka. Pokračovali jsme s Josie ve sdílení nápadů a zkušeností z výuky žáků mladšího školního věku a dalším rozšiřování vědomostí z oblasti moderních technologií.

Pracovali jsme s říkankami, básničkami a písničkami, což mají žáci velmi v oblibě.
Rozhodně jsme neměli čas se nudit.
V druhém týdnu jsme absolvovali ještě jeden výlet, tentokrát do večerního města Mdina - Mdina, tzv. „Tiché město“ je bývalým hlavním městem ostrova Malta. Toto středověké město leží v centru Malty. Ve městě je až na výjimky zakázána automobilová doprava. Na průvodci bylo vidět, že má toto město skutečně rád a vyprávěl nám o něm mnoho zajímavých příběhů.
Více fotografií můžete zase vidět ve fotogalerii vedle na stránce.